Raya dan Tembikai


Kalau dulu, waktu aku tinggal bersama Atuk, dalam 2-3 hari sebelum raya, Atuk akan beli tembikai untuk dijadikan juadah sampingan ketika Hari Raya. Belinya bukan sedikit-sedikit, tetapi cukup banyak.

Sayang, tembikai yang banyak itu tak pernah sempat untuk menikmati Hari Raya. Sebabnya, tembikai itu sudah habis aku makan ketika berbuka puasa. Kalaupun Atuk tak kasi, akan aku merengek ke Nenek pula. Perempuan ini kan hatinya lembut. Masakan boleh Nenek melihat cucunya yang comel ini merengek sedemikian rupa.

Makanya, tembikai itu Nenek potong dan diberi kepada aku sebelum aku lahap dengan gelojoh. Hinggakan biji-bijinya aku telan sekali.

Bila nampak aku telan bijinya, terus Atuk kata, "Kalau telan biji tembikai, nanti ada tembikai tumbuh dalam perut Opi nanti. Tapi bagus juga, nanti Atuk tak payah beli tembikai di pasar lagi. Boleh petik terus je dari dalam perut Opi."

Aku terdiam. Dan termangu seketika.

*****
Itu cerita dulu. Lama dulu. Sekarang Atuk dan Nenek dah menemui Sang Pencipta. Dengan izin Allah, harapnya semoga mereka kembali bersatu di syurga.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Maaf Zahir dan Batin buat pembaca sekalian.

Al-Fatihah....