Sepetang Di Padang Bola

Di satu petang yang di mana cuacanya nyaman dan cerah.

Kelihatan gua sedang mengikat tali but di atas bangku serbaguna di kompleks sukan UTP. Kebanyakan bangku serbaguna yang sepatutnya menjadi tempat istirehat kepada manusia yang berjoging telah menjadi tempat pasangan berdua-duaan sambil bersenda gurau. Gua beristighfar sebentar melihat kejadian ini.

Sambil beristighfar, tangan gua ligat memukul semut-semut api yang menaiki kaki, melewati peha dan hampir-hampir menuju ke satu destinasi yang mampu menentukan hidup mati gua. Kemungkinan besar, kuantiti bulu kaki yang agak banyak menyebabkan semut-semut api menyangkakan yang kaki gua adalah tempat tinggal meraka gamaknya. Gua buat biasa-biasa je. Sedangkan naga pun gua penah sembelih, semut api apa hal?

But sudah terikat rapi. Regangan badan sudah dilakukan. Tapi gua masih belum mula bermain lagi.

"Cilake. Budak-budak ni lambat betul turun padang. Macam mana Malaysia nak menang Piala Dunia camni?" bisik hati gua sambil tangan gua masih lagi bergerak pantas. Cuma kali ni, aktiviti membunuh semut api telah gua tamatkan lalu gua mencabut kemuncut yang melekat di stokin pula.

Bersebelahan gua, sekumpulan manusia dari benua Afrika juga berkumpul dan memakai but masing-masing. Berdasarkan saiz ketebalan bibir, kadar keputihan gigi berserta rambut yang sedikit bergulung, gua membuat penaakulan bahawa mereka ni dari negara Sudan. Gua kira-kira semuanya ada dalam 8 orang. 3-4 orang antara mereka memang gua kenal abis. Gua yang kebosanan lantas memulakan perbualan. Untung-untung boleh gua main bola sekali.

"Hey. Wassup my nigga". Penumbuk lembut antara gua dan nigga pertama bertemu. Dalam situasi sebegini, kaedah bersalaman kita tolak tepi dulu. Dengan nigga ni kalau main salam-salam diorang kata gay.

"Yo. My man! Wanna join us?" balas nigga pertama sambil tangannya bergerak seperti penyanyi rap. Ni yang gua tak paham sampai skang. Deme ni kalo bercakap tangan tak boleh nak diam.

"Yeah. Come on mothe*****a. Join us. We're f****n short of people by the way." nigga no 2 mula menyampuk. Yang ni memang celaka skit perangai. Keja nak mencarut je. Dah la aritu bulan puasa kantoi tak puasa dengan gua.

Gua masih lagi dengan emosi biasa-biasa.

"Actually, I'm waiting for my friends. But if you insist....then, I'll join you." balas gua dengan penuh rilek. Tak boleh tunjuk sangat yang gua nak main dengan diorang. Kang naik kepala diorang nanti.

Sambil-sambil tu gua menyambung penaakulan gua. Sorang-sorang gua perhati. Kebanyakan diorang ni dah tua. Umur dalam 30-40 tahun. Lab demonstrator gua yang dah beranak 3 pun ada sekali.

"Ah. Kacang je main dengan diorang ni. Tadak hal la. Sedangkan naga gua penah sembelih" gua bercakap dalam hati dan dengan selambanya mengunderestimate manusia-manusia dari Sudan itu.




--------------------------------------------------------------------



45 minit selepas itu...


"Hey come on man! It's just been 45 minutes and you already tired. Come on. Don't be a pussy"

Dialog di atas diucapkan oleh lab demonstrator gua yang dah beranak 3 kepada gua.
Cilake. Baru gua tau, kalau dah asal Sudan, tak kisah la 60 tahun ke, 70 tahun ke, stamina masih tinggi dan utuh seperti kuda liar. Gua syak ni mesti diorang minum Tongkat Ali hari-hari.